Skip to main content

QARD AL-HASAN DALAM PERBANKAN ISLAM

QARD AL-HASAN DALAM PERBANKAN ISLAM

Qard secara bahasanya bermaksud potong, iaitu seseorang itu memotong sebahagian daripada pemilikannya untuk dipinjamkan kepada orang yang mahu meminjam, manakala hasan pula membawa maksud sesuatu yang baik. Gabungan Qardu al-Hasan bermaksud pinjaman yang baik. Ianya juga juga di sebut sebagai beautiful loan, yang secara terminologinya dipetik dari   enam tempat yang berbeza dalam al-Quran. Surah-surah tersebut adalah surah al-Baqarah: ayat 245, surah al-Maidah: ayat 12, surah al-Hadid: ayat 11 dan 18, Surah al-Taghabun: ayat 17 dan surah al-Muzammil: ayat 20 yang merupakan ayat-ayat berkenaan Qard.[1]

Secara umumnya Qard merupakan manifestasi keprihatinan seseorang untuk melakukan kebajikan dengan membantu saudaranya   yang berada dalam kesempitan   khususnya dalam aspek kewangan.  Oleh   itu, peminjam hanya perlu membayar jumlah wang yang dipinjam sahaja tanpa dikenakan faedah. Konsep   kebaikan   dalam   kontrak   ini   juga   menjurus   kepada   sifat   toleransi   dan   prihatin peminjam yang boleh memberikan sagu hati berbentuk wang   kepada pemiutang sewaktu melunaskan hutangnya sebagai tanda   penghargaan kepada pemiutang kerana memberikan bantuan dalam keadaan terdesak.

Ini berdasarkan kepada hadith Jabir bin Abdullah yang meriwayatkan   bahawa   beliau telah pergi   berjumpa   dengan   Rasulullah   SAW   di   masjid.   Baginda   Rasulullah   menyuruhnya menunaikan solat   dua rakat dan selepas itu Baginda   telah membayar hutang kepada Jabir dengan bayaran yang lebih. Pinjaman atau ‘Qard' dalam Islam adalah merupakan satu kontrak yang diasaskan atas dasar bantu membantu, sukarela (tabarru') dan belas kasihan kepada individu yang memerlukan. Atas sebab itu, Islam menyanjung tinggi amalan ini sehinggakan Nabi SAW bersabda yang bermaksud:

″Abu   Hurairah   telah   meriwayatkan   bahawa   Nabi   Muhammad   SAW   telah bersabda: Sesiapa yang melepaskan seorang mu’min suatu kesusahan di dunia, nescaya   Allah   akan   melepaskan   dirinya   daripada   suatu   kesusahan   dari kesusahan-kesusahan   di hari kiamat, sesiapa   yang meringankan   penderitaan seorang yang susah, nescaya   Allah akan meringankan penderitaan   dirinya di dunia dan di akhirat. Dan Allah sentiasa menolong hambaNya, selagi hambaNya berusaha menolong saudaranya.[2]

(HR Muslim)

            Disebakan itu Qard al-Hasan ini merupakan suatu produk pinjaman yang berbentuk kebajikan bukannya perniagaan. Imam al-Suyuti juga telah menyatakan hadis berkenaan pahala orang yang memberi pinjam adalah lebih banyak daripada orang yang memberi sedekah disebabkan orang yang meminta pinjam tidak akan meminta pinjam melainkan dia benar-benar memerlukannya.[3] Dengan syarat pinjaman tersebut mestilah bersih daripada sebarang tambahan atau manfaat lain yang dipaksakan atau dipersetujui. Sekiranya terdapat sebarang tambahan atau manfaat lain maka ulama’ bersepakat ianya termasuk dalam kategori Riba an-Nasi’ah yang disepakati haramnya.[4] Maka kontrak Qard al-Hasan ini merupakan satu kontrak pinjaman yang bersifat kebajikan dan bersih daripada sebarang manfaat tambahan.



[2] Imam Muslim, Sahih Muslim, Hadith no. 7028, Juz 8, m.s 71

[3] Al-Suyuti, Jami’ al-Ahadith, Hadith no. 12633, Juz 13, m.s 91.

[4]  Zaharuddin Hj Abd Rahman (2006), Kos Pengurusan dalam Implementasi ‘Qard Hasan’, Metro, Ahad, di dalam http://www.zaharuddin.net/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=149, 10/2/2015

Comments

Popular posts from this blog

ISTILAH-ISTILAH ASAS BERKAITAN TAKAFUL

Terdapat beberapa istilah yang sentiasa digunapakai apabila membincangkan tentang takaful. Namun bagi mereka yang di luarbidang takaful, penggunaan istilah-istilah ini sudah pasti mengelirukan mereka terutamanya buat mereka yang tidak mempunyai asas Syariah yang mana isitilah istilah ini mungkin sesuatu yang amat janggal dan tidak pernah didengar.  1. TAKAFUL Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 (IFSA 2013) mengistilahkan takaful sebagai “sesuatu perkiraan yang berasaskan pertolongan secara bersama yang di bawahnya peserta takaful bersetuju menyumbang kepada sesuatu kumpulan wang sama yang menyediakan manfaat kewangan bersama yang kena dibayar kepada peserta takaful itu atau kepada benefisiari pada masa berlaku sesuatu kejadian yang dipersetujui terdahulu.’ Secara ringkasnya, takaful adalah pelan perlindungan berdasarkan prinsip Syariah. Dengan mencarum sejumlah wang yang sebahagiannya akan disalurkan ke dalam dana takaful atas dasar tabarru’ (derma), seseorang itu memeterai...

APA ITU TAKAFUL?

KONSEP TAKAFUL Takaful berasal dari perkataan Arab - kafala bermaksud saling menjamin. Suatu skim yang berdasarkan prinsip ta`awun, jamin menjamin atau bantuan bersama. Ia memberikan perlindungan bersama aset dan harta serta menawarkan perkongsian risiko bersama sekiranya salah seorang ahlinya mengalami kerugian.   PRINSIP/ASAS TAKAFUL Secara umumnya, Takaful terdiri daripada 3 asas utama: 1. Saling bertanggungjawab 2. Saling bekerjasama/tolong-menolong 3. Saling melindungi   1. Saling bertanggungjawab Tanggungjawab antara pihak pengendali Takaful (menguruskan sumbangan/dan) dan peserta takaful (memberikan sumbangan) 2. Saling Bekerjasama/tolong-menolong Prinsip asas dalam Takaful adalah ta’awun (tolong-menolong), para peserta saling bertabarru' (menyumbang) ke dalam satu tabung dana takaful untuk keperluan yang khusus. 3. Saling melindungi Peserta Takaful bersetuju berkongsi tanggungjawab dan bersetuju membantu satu sama lain apabila salah seorang pe...