Terdapat beberapa istilah yang sentiasa digunapakai apabila membincangkan tentang takaful. Namun bagi mereka yang di luarbidang takaful, penggunaan istilah-istilah ini sudah pasti mengelirukan mereka terutamanya buat mereka yang tidak mempunyai asas Syariah yang mana isitilah istilah ini mungkin sesuatu yang amat janggal dan tidak pernah didengar.
1. TAKAFUL
Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013
(IFSA 2013) mengistilahkan takaful sebagai “sesuatu perkiraan yang berasaskan
pertolongan secara bersama yang di bawahnya peserta takaful bersetuju
menyumbang kepada sesuatu kumpulan wang sama yang menyediakan manfaat kewangan
bersama yang kena dibayar kepada peserta takaful itu atau kepada benefisiari
pada masa berlaku sesuatu kejadian yang dipersetujui terdahulu.’
Secara ringkasnya, takaful adalah
pelan perlindungan berdasarkan prinsip Syariah. Dengan mencarum sejumlah wang
yang sebahagiannya akan disalurkan ke dalam dana takaful atas dasar tabarru’
(derma), seseorang itu memeterai kontrak (aqad) bagi membolehkannya menjadi
seorang peserta dalam pelan takaful tersebut dengan bersetuju untuk saling
membantu antara satu sama lain, sekiranya salah seorang peserta mengalami
kerugian yang ditetapkan.
2. TABARRU’
Tabarru’ membawa maksud menyumbang
dengan rela atau menyediakan khidmat bakti secara ikhlas.
Dalam konteks takaful, tabarru’
merujuk kepada peserta mendermakan sebahagian atau keseluruhan wang sumbangan
yang dibayar semasa menyertai pelan atau skim takaful dengan tujuan untuk
digunakan bagi membantu rakan peserta yang dibebani kehilangan atau kerugian
berikutan dilanda musibah tertentu.
Oleh kerana tabarru' dikategorikan
sebagai kontrak satu pihak yang tidak memerlukan sebarang pertukaran atau
timbal balas, aplikasi tabarru' di dalam takaful telah menghapuskan unsur-unsur
gharar, riba dan maisir yang menyebabkan insurans konvensional difatwakan
haram. Unsur-unsur ini akan dijelaskan seperti di bawah.
3. RIBA
Riba menurut bahasa bererti
‘tambahan’.
Maksud riba secara ringkas adalah
sebarang tambahan antara nilai barang yang diberikan dengan nilai barang yang
diterima.
Riba boleh terjadi apabila berlaku tambahan dalam kuantiti semasa pertukaran barangan ribawi (iaitu emas, perak, gandum, barli, kurma dan garam). Riba juga berlaku apabila wujudnya tambahan atas jumlah pokok hutang akibat penangguhan tempoh, sama ada penambahan itu dijanjikan oleh peminjam atau ditetapkan oleh pemberi pinjam ketika memeterai kontrak atau apabila berlakunya pelanggaran kontrak.
Pada dasarnya, Islam tidak membenarkan
sebarang transaksi yang melibatkan riba, sebagaimana firman Allah s.w.t. dalam
Surah Al-Baqarah ayat 276: “Allah telah menghalalkan berjual beli dan mengharamkan
riba.”
4. GHARAR
Gharar merujuk kepada elemen
ketidakpastian di dalam sesuatu kontrak yang menyebabkan ianya kabur dan tidak
pasti.
Gharar berlaku di dalam sesuatu
transaksi apabila terdapatnya ketidakpastian atau kurangnya maklumat tentang
keadaan barang ataupun objek sehingga menyebabkan keraguan pada kewujudan
barang, kuantiti dan juga harga. Ia turut berkait dengan masa penyerahan barang
terutamanya ketika wang sudah dibayar tetapi masa untuk diserahkan barang tidak
diketahui.
Contoh klasik berkaitan gharar ialah
seperti membeli atau memajak buah yang masih dalam bentuk bunga atau putik,
kerana kewujudan buah itu masih belum dapat dipastikan.
5. MAISIR
Gharar dan maisir (perjudian)
mempunyai kaitan yang amat rapat. Ini bererti jika sesuatu transaksi itu
mengandungi unsur gharar maka dengan sendirinya unsur judi turut ada.
Maisir menurut bahasa bermaksud
memperoleh sesuatu dengan sangat mudah tanpa kerja keras atau mendapat
keuntungan tanpa bekerja.
Menurut istilah, maisir merujuk kepada
suatu transaksi yang dilakukan oleh dua pihak untuk pemilikan suatu benda yang
menguntungkan satu pihak dan merugikan pihak lain dengan cara mengaitkan
transaksi tersebut dengan suatu tindakan atau kejadian tertentu.
Islam melarang semua bentuk urusniaga
di mana keuntungan kewangan diperolehi hanya berdasarkan nasib dan bukannya
dengan usaha gigih untuk mendapatkannya.
6. WAKALAH
Wakalah diambil daripada perkataan
bahasa Arab yang membawa maksud perwakilan. Dari segi pengertian syarak, ia
merujuk kepada kontrak di mana satu pihak menyerahkan sesuatu urusan yang boleh
diwakilkan mengikut hukum syarak kepada pihak lain ketika pihak yang pertama
itu masih hidup. Perwakilan boleh dilaksanakan dengan pembayaran upah atau
tanpa upah.
Dalam konteks takaful, para peserta
takaful akan mewakilkan aspek pengurusan dana serta skim takaful kepada
syarikat pengendali takaful. Sebagai balasan, pengendali takaful berhak untuk
menerima upah tertentu hasil daripada pemberian tenaga kerja dan kepakaran di
dalam mengendalikan dana serta skim takaful tersebut. Upah ini disebut sebagai
‘fi wakalah’.
7. WAKALAH BI AL-ISTITHMAR
Wakalah bi al-istithmar ialah kontrak
perwakilan bagi tujuan pelaburan.
Dalam konteks pelan takaful yang
mengaplikasikan kontrak ini, pengendali takaful bertindak sebagai agen kepada
para peserta dalam menjalankan urusan pelaburan berdasarkan mandat yang
dipersetujui. Para peserta akan dikenakan bayaran sebagai upah atas kerja-kerja
berkaitan pelaburan yang dilaksanakan oleh pengendali takaful bagi pihak
peserta. Keuntungan pelaburan akan dimiliki sepenuhnya oleh peserta, melainkan
peserta bersetuju untuk memberikan fi prestasi kepada pengendali takaful
sekiranya keuntungan yang diperolehi melebihi daripada jumlah keuntungan yang
diramalkan.
8. MUDHARABAH
Mudharabah adalah akad pelaburan di
mana kerjasama dalam satu-satu urus niaga antara pihak yang mengeluarkan modal
dengan pengusaha yang menjalankan urus niaga itu dimeteraikan dengan perjanjian
berkongsi keuntungan. Sebarang keuntungan akan dibahagikan di antara kedua-dua
pihak mengikut peratusan dipersetujui.
Namun, jika berlaku kerugian,
keseluruhan kerugian kewangan akan ditanggung oleh pihak yang mengeluarkan
modal manakala pengusaha pula tidak mendapat sebarang ganjaran bagi usaha dan
kerja yang telah dilaksanakan.
9. QARD
Qard secara ringkas merujuk kepada
pinjaman, iaitu memberikan harta kepada pihak yang memanfaatkan harta tersebut
dan dikembalikan gantian yang sama jenis dengannya. Dalam Islam, penggantian
kembali barang tersebut kepada pemilik asal hendaklah dibuat dalam nilai yang
sama tanpa sebarang penambahan.
Dalam konteks takaful, konsep qard
seringkali diaplikasikan melalui pemberian qard daripada dana pemegang saham
berbentuk pinjaman tanpa faedah ke dalam dana risiko peserta sekiranya berlaku
kekurangan aset dalam dana risiko peserta untuk memenuhi keperluan liabiliti
dana tersebut, termasuk peruntukan rizab yang ditetapkan.
10. HIBAH
Hibah merupakan kalimah Arab yang memberi maksud ‘pemberian’. Di sudut bahasa, hibah adalah pemberian secara sukarela yang tidak didahului oleh tuntutan hak, dan barang yang diberikan itu mempunyai kegunaan bagi penerima.
Mengikut istilah syarak, hibah merupakan
suatu kontrak pemberian harta yang dilakukan oleh seseorang secara sukarela
kepada seseorang yang lain ketika tempoh hidupnya tanpa sebarang balasan.
Dalam konteks takaful, manfaat Takaful
boleh dihibahkan kerana ia merupakan hak para peserta dan status hibah yang
digunakan dalam pelan takaful tidak akan berubah menjadi wasiat, kerana jenis
hibah yang digunakan ialah hibah bersyarat di mana hibah yang dibuat ialah
tawaran kepada penerima untuk tempoh masa yang tertentu. Jika peserta masih
hidup semasa tempoh matang sijil, manfaat Takaful akan dimiliki oleh peserta.
Akan tetapi, jika peserta meninggal dunia sebelum tempoh matang, maka hibah
akan berkuatkuasa.
Sumber: MAIS, AIA
Comments
Post a Comment